توسعه گردشگری، گردشگری سلامت، تلفیق گردشگری سنتی و دیجیتال
در تعطیلات نوروز بیشتر از ۵ میلیون مسافر به مازندران سفر کردند
با اشاره به اینکه بر مبنای آمار در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بیشتر از ۵ میلیون نفر به استان مازندران سفر کرده اند، اظهار داشت: شاخصهای توسعه ای استان مازندران در اسناد بالادستی در بحث توسعه گردشگری تعریف شده، اما زیرساخت های متناسب با میراث و گردشگری در این استان به وجود نیامده است. و با توجه به اینکه خیل عظیمی از این جمعیت از شهرستان های حوزه سوادکوه و سوادکوه شمالی و قائمشهر عبور میکنند و یا در شهرهای جویبار و سیمرغ اقامت میگزینند.
برای اینکه این حضور پرشور بیشترین درآمد را برای مردم استان مازندران بخصوص حوزه سوادکوه و سوادکوه شمالی و قائمشهر و جویبار و سیمرغ داشته باشد، باید روی موارد زیر تمرکز شود:
- توسعه زیرساخت های گردشگری: زیرساخت های گردشگری شامل جاده ها، هتل ها، رستوران ها، مراکز تفریحی و گردشگری و غیره است. توسعه این زیرساخت ها باعث میشود تا گردشگران بیشتری به استان جذب شوند و مدت زمان بیشتری در آن بمانند.
- تقویت تبلیغات و بازاریابی گردشگری: تبلیغات و بازاریابی موثر باعث میشود تا مردم بیشتر از جاذبه های گردشگری استان مازندران آگاه شوند و برای سفر به این استان ترغیب شوند.
- تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری: استان مازندران و بخصوص حوزه مربوطه دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است، اما برای اینکه بیشترین درآمد را داشته باشد، باید روی توسعه جاذبه های جدید گردشگری نیز تمرکز کند. این جاذبه ها میتوانند شامل جاذبه های گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی و غیره باشند.
در اینجا چند پیشنهاد برای توسعه گردشگری دیجیتال و گردشگری سلامت در این حوزه و شهرستانهای سوادکوه و سوادکوه شمالی و قائمشهر و جویبار و سیمرغ آورده شده است:
- توسعه گردشگری سلامت: گردشگری سلامت یکی از انواع گردشگری نوظهور است که در سال های اخیر به سرعت در حال رشد است. این نوع گردشگری شامل سفر افراد برای دریافت خدمات درمانی و مراقبتی است. استان مازندران دارای منابع طبیعی و پزشکی غنی است که میتواند زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت باشد.
برای توسعه گردشگری سلامت در حوزه و شهرستانهای سوادکوه و سوادکوه شمالی و قائمشهر و جویبار و سیمرغ، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:
* ایجاد مراکز درمانی و مراقبتی مجهز و مدرن
* توسعه مراکز آموزش و پژوهش در حوزه گردشگری سلامت
* برگزاری رویدادهای و جشنواره های مرتبط با گردشگری سلامت
- توسعه گردشگری دیجیتال: گردشگری دیجیتال یکی از انواع گردشگری نوظهور است که بر استفاده از فناوری های دیجیتال برای جذب گردشگران تمرکز دارد. استان مازندران دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است که میتوان از فناوری های دیجیتال برای معرفی و بازاریابی آنها استفاده کرد.
برای توسعه گردشگری دیجیتال در حوزه و شهرستانهای سوادکوه و سوادکوه شمالی و قائمشهر و جویبار و سیمرغ، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:
* ایجاد وب سایت ها و اپلیکیشن های گردشگری
* استفاده از شبکه های اجتماعی برای معرفی جاذبه های گردشگری
* برگزاری تورهای مجازی برای معرفی جاذبه های گردشگری
یکی از عمدهترین مشکلات حوزه انتخابیه جویبار، قائمشهر سوادکوه، سیمرغ و سوادکوهشمالی مسئله اشتغال جوانان است.
بهدلیل تراکم بالای جمعیتی در قائمشهر و آسیبهایی که به زیرساختهای ظرفیت اشتغال در گذشته وارد شده مشکل اشتغال یکی از مهمترین دغدغههای ماست.
در حوزه آب شرب و آب کشاورزی بهویژه در منطقه سیمرغ و جویبار مشکلاتی داریم، و با کمک مدیران استان و شهرستان میتوان برنامهریزی درستی برای حل این مشکلات کرد. در دنیای مدرن محصولاتی میتوان تولید نمود که با بهربری بالا و آب کمتر هم اکنون در حال تولید هستند.
ما در قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوهشمالی ظرفیتهای خوبی در بخش اقتصاد مقاومتی در حوزه گردشگری داریم، اگر بتوانیم هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی و دیجیتالی کار کنیم که البته همه زیرساختهای آن نیز مهیا است، میتوانیم در امر جذب گردشگر داخلی و خارجی موفق باشیم چرا که این منطقه از ظرفیت خوبی بهرهمند است.
هرساله حجم زیادی از مسافر از جاده فیروزکوه به شهرستانهای حوزه وارد میشوند اما بهدلیل آنکه ما نتوانستیم از ظرفیتهای موجود در شهرستان استفاده کنیم این مسافران به شهرهای مجاور برای گشتوگذار میروند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.








دیدگاهتان را بنویسید